Agios Gordios - Corfu

 
Jag lever med ett konstant sug efter nya upplevelser, nya platser att upptäcka, nya dofter, nya smaker och nya intryck. I Australien så sa de alltid att jag hade "the travel bug" och det stämmer nog. Det finns ju dock ställen som man kan komma tillbaka till gång på gång utan att tröttna det minsta. För mig är ett sådant ställe Grekland och framförallt den grekiska övärlden. En av de grekiska öarna, som jag nyligen förälskade mig lite särskilt i, är Korfu. Vi var nämligen där förra sommaren och det var alldeles, alldeles underbart. 
 
Tyvärr blir det ingen resa i år, så för att dämpa suget lite, kommer här ett riktigt maffigt inlägg med bilder och tips från förra årets besök på den grönaste av grekiska öarna. 
 
 
Korfu är den nordligaste av de joniska öarna och ligger utanför Greklands och Albaniens kust. Man kan faktiskt ta färjan över och ta med sig egen bil. Vi såg att det var många som hade gjort det från Tyskland, Österrike och till och med Rumänien. 
 
Vi började genaste spåna om hur kul det skulle vara att roadtrippa ner genom Europa och ta med sig hundarna. Särskilt om man har en campervan eller mindre husbil. Kanske något för framtiden?
 
 
Vi bodde i den lilla semesterorten Agios Gordios, som ligger på Korfus västkust. Det är en ganska liten ort med i princip en enda gata med affärer och restauranger. För min del så var det perfekt. Jag gillar inte när det blir för charter-turistigt, utan vill hellre uppleva det "riktiga" Grekland. Och visst, det är ju turistanpassat på sådana här ställen, men jag tyckte ändå att man kunde hitta det genuina också.  
 
 
Hotellt vi bodde på, borde jag egentligen inte tipsa om, för det är ett riktigt guldkorn. Definitivt inte den högsta standarden eller det mest lyxiga, men det har allt man behöver: rena och rymliga rum med egen kyl (viktigt!), mysig restaurang och bar, och fantastisk personal. Dessutom ligger det precis på stranden. 
 
Jag tror dock att "the cat is out of the bag" så att säga, för när jag kollade lite på resor i vintras, då var det redan totalt fullbokat under den kommande högsäsongen. Men, letar ni efter ett superbra hotell till en rimlig peng, så kan jag verkligen rekommendera Romantic Palace. Se bara till att vara ute i god tid med er bokning. 
 
 
Korfu bjuder verkligen på ett otroligt vackert landskap med höga berg och sluttningar fulla av cypresser och olivträd. Cykadorna bjuder dessutom upp till symfoni varje dag. 
 
 
Här har vi en av hotellets två kissemissar. Jag döpte henne till Svartnos. Hehe.
 
 
I Agios Gordios finns en fin strand, som är en mix av sandstrand och mer steniga partier. Jag uppskattar när det är en mix, för jag älskar att dyka och snorkla och det vill man ju helst göra där det finns klippor, stenar och (helst) korall. 
 
 
Vi utforskade mycket till fots. Man får se så mycket mer, om man vågar dra på sig skorna, ta sig ut från hotellkvarteren och utforska på egen hand. En dag följde vi stranden så långt det gick och bakom en krök gömde sig det här gamla båtvraket.
 
 
Mycket sol och bad blev det såklart. 
 
 
 
Olivlundarna är nog mina favoriter. Det är så lugnt och harmoniskt där under träden. Visste ni att olivträd kan bli 1500 år gamla? Det äldsta levande olivträdet är faktiskt hela 3000 år! Det är helt otroligt ju. Tänk att just de här träden kan ha varit några hundra år när vi var vikingar uppe i Sverige?! Vilka historier de skulle kunna berätta för oss. 
 
 
Bästa stranddrinken? Mojito, såklart.
 
 
Och här har vi hotellets andra kisse. Henne döpte jag till Snövit. Haha!
 
 
Det blev såklart några träningspass också. Inget avancerat eller högintensivt, utan mest för att det är skönt att röra på sig och hålla igång. Jag snörade på mig löpardojorna och gav mig ut på bergsvägarna. Löpningen blev genast 1000 gånger roligare- man är ju ute på upptäcksfärd på samma gång. 
 
 
Min favoritstund på semesterdagarna är nog faktiskt precis när man kommit upp från stranden på eftermiddagen och sätter sig ute på balkongen med lite gott att äta och dricka, bra musik och ser solen sjunka ner i havet. Magi!
 
 
 
Det finns många trevliga restauranger att äta på i Agios Gordios. Tyvärr tyckte jag att det var ganska svårt att hitta vettig vegetarisk mat. Det är ju mycket kött och fisk på menyerna och oftast är det vegetariska en sallad eller möjligen en pizza. Vi hittade dock ett jättemysigt ställe där de faktiskt hade flera vegetariska rätter, så där åt vi majoriteten av kvällarna. De hade till och med vegetarisk moussaka! Mums! 
 
 
 
 
När vi tröttnat på stranden, så utforskade vi de slingrande gränderna och kikade in i de underbara gamla trädgårdarna. 
 
 
Jag älskar den här busken. Synd att de inte trivs i Sverige.
 
 
 
 
Jag och Marcus hittade ett övergivet hus, som vi genast började fantisera om att köpa och rusta upp till ett sommarhus. Vi var lite busiga och kröp in genom stängslet för att få en ordentligt kik på stället. Det var ett helt amazing hus, som man skulle kunna göra jättemycket med. Men men, såvida vi inte vinner på Lotto den närmsta tiden, så får det projektet ligga på is tillsvidare. Haha! 
 
På baksidan hittade vi dock husets nuvarande ägare, nämligen kattmamman här ovan och hennes bebisar. Självklart så sprang jag direkt och köpte mat till dom. Stackars mamman såg helt utsvulten ut. Förhoppningsvis så gjorde det henne lite gott i allafall för stunden. 
 
"Be kind- always"
  
 
  
 
En av dagarna bestämde vi oss för att promenera en sväng upp längs med berget. Bara följa vägen och se var vi kom. 
 
 
Ju högre och högre vi kom, desto lugnare blev det. Det var som att tiden gick lite långsammare där under olivträden, fåglarna och cypresserna. Så svårt att förklara, men verkligen avslappnande. Vid en vägkrök hittade vi en liten stig rakt in en olivlund, som vi bestämde oss för att svänga in på. Det var ett bra besult, för vid slutet av stigen fanns den här fina utsikten. 
 
 
Tillslut kom vi fram till en liten by där vi stannade och tog en dricka innan vi styrde kosan tillbaka ner mot havet.
 
 
Här snackar vi noll turister och det "riktiga" Grekland. Hur mysigt som helst! 
Jag är så glad att vi ger oss iväg på små utflykter, för det är då vi hittar de bästa smultronställena. Sådana här platser hamnar liksom inte i turistbroschyrerna, även om det är detta som har den största charmen. 
 
 
Jag hittade en ny kompis, nämligen denna underbara tjej. Hon följde med oss hela vägen fram tills byns sista, där vi sa hejdå och hon vände tillbaka hemåt. Så gullig! 
 
 
 
 
 
Mot slutet av veckan hade vi bokat in oss på en båttur, som skulle ta oss runt till olika ställen där man kunde snorkla och bada. När vi bokade så lät det hur bra som helst, men det blev faktiskt en besvikelse. 
 
 
Det kom världens lyxigaste minibuss och hämtade oss från hotellet och tog oss till Korfu stad. Där väntade båten som skulle ta oss ut till havs.
 
 
Vädret var perfekt och det var härligt att vara ute på havet. Där borta i horisonten är Greklands fastland. 
 
 
Men de där fina ställena som man skulle få stanna på, jaa de uteblev kan man säga. Det första, och längsta, stoppet var på en strand på grekiska fastlandet. Där fanns det verkligen ingenting intressant. Bara ett gäng solstolar, som man dessutom var tvungen att betala för, och möjlighet att hyra jetski eller åka bananbåt. Eh, what? 
 
 
Här serverades även dagens lunch, vilken bestod av kyckling eller lamm, salladsblad, tomater och bröd. Inte ens Marcus, som definitivt inte är knusslig med maten, blev mätt. Då kan ni ju tänka er hur det var för mig som vego. Katastrof! Och det dumma var att man inte kunde ange specialkost eller allergier vid bokningen av turen.
 
 
 
Men vi gjorde det bästa av situationen och hade kul ändå. Jag skulle dock inte rekommendera att boka den här turen. Vi bokade ju genom resebolaget hemma från Sverige och med facit i handen så hade det nog varit bättre att boka en tur på plats istället. Det finns väldigt många som erbjuder båtturer och jag tror man kommer få en bättre upplevelse av att boka någon lokal istället. 
 
 
 
På hemvägen stannade vi på ett ställe som de kallade "den blå lagunen" eller något liknande. Det var det bästa på hela resan. Inte för att det var sagolikt vackert eller nått, utan för att det var kul att hoppa i från båten! HAHA! 
 
 
 
Korfu är verkligen fantastiskt och både jag och Marcus förälskade oss i ön. Det är definitivt ett ställe som vi kommer att komma tillbaka till flera gånger. Nästa gång så kommer vi att stanna lite längre och helt klart hyra en bil, så att vi kan utforska mer av ön. Det finns så mycket att upptäcka!
 
 
 
Har du, precis som jag, ett extra stort sug efter de grekiska öarna nu? Då kan jag tipsa om TV-serien "En enkel resa till Korfu", som utspelar sig på Korfu under 30-talet. Den är baserad på boken "The Corfu triology" av Gerard Durrell, som även den är riktigt bra. Framförallt om man gillar djur, natur och quirky personligheter. 
TV-serien hittar du på SVTPlay. 
 
 
💖
Grekland - Korfu - Resa - corfu - greece