24 hrs in Stockholm

 
Förra veckan var jag på blixtvisit i Stockholm. Jag skulle nämligen på konferens med jobbet och vi åkte då upp dagen innan för att slippa flyga upp supertidigt på morgonen. Det var faktiskt första gången jag åkte tåg till Stockholm från Skåne, och jag måste säga att det var hur smidigt som helst. Skönt att kunna jobba från sin plats medan Sverige susar förbi utanför rutan. Avkopplande på något vis. Synd att det inte går lite fortare bara.
 
Hoppas de där snabbtågen blir av illa kvickt! Jag tror att snabbtåg samt en stor upprustning och utbyggnad av tågnätet är det enda sättet för att vi ska bli av med all den onödiga inhemska flygtrafiken. Och då menar jag i hela Sverige. Tycker att det är skandal att stora delar av vårt land konstant hamnar utanför när man pratar om utbyggnad av infrastrukturen. Hela södra östkusten, där jag kommer ifrån, är som ett svarthål när det kommer till kommunikationer (och om det är dåligt där, kan jag bara föreställa mig hur det är i norra Sverige). Ett snabbtåg längs med kusten från Karlskrona (med förbindelse till Malmö-Köpenhamn) upp till Stockholm hade varit fantastiskt. 
 
 
Vi anlände till ett riktigt PANG-Stockholm. Varmt och soligt. Det kändes som jag var mitt i Monica Zs låt "Sakta vi gå genom stan". Ni vet: "Åhhh, det är skönt när mitt Stockholm är grönt. Sakta gå hem genom stan"... Underbart!
 
 
Vi tog en rask promenad från Centralen, längs med vattnet, bort till hotellet där vi skulle övernatta...
 
 
...nämligen Grand Hotel! 
 
Jag har varit på konferens på Grand Hotel flera gånger tidigare, men aldrig bott på hotellet, så det kändes väldigt lyxigt att få testa på det. Och lyxigt, ja det var det verkligen! Rummet som jag fick var nästan lika stort som hela min lägenhet. Det hade till och med en egen liten hall. 🤗
 
 
Inget fel på utsikten heller... 😍
 
 
Vet inte riktigt om jag fick en oväntad uppgradering eller om jag bara hade tur. Jag och min kollega hade nämligen bokat samma typ av rum, men hans var inte alls lika stort och flådigt som mitt, utan mer som ett vanligt standard hotellrum. 
 
 
Jag klagade dock INTE, för kolla bara på detta badrummet 👆
Inte varje dag man har möjlighet att ta ett skumbad under en "stjärnhimmel". Haha!
 
 
I övrigt är ju Grand Hotel väldigt vackert, med sin gammeldags interiör och snirliga detaljer. Visste ni förresten att det öppnades redan 1874 och att de allra första Nobelsupéerna hölls här? Om dessa väggar kunde prata alltså.. Då hade de nog suttit på en hel del spännande berättelser. 
 
 
När vi checkat in och installerat oss på hotellet, begav vi oss ut i den ljumma kvällen på jakt efter något att äta. 
 
 
Det blev pasta på en liten italienare vid Kungsträdgården. Jag tog en vegetarisk pasta med spenat, ricotta och edamebönor. Det veganska utbudet var inte så stort om man säger så. Men, maten smakade utmärkt och efter en hel dag med jobb och resande så var det skönt med mat i magen. 
 
 
Efter maten skiljdes jag och min kollega åt och jag bestämde mig för att ta en kvällspromenad. 
 
 
Jag tog en sväng genom gränderna i Gamla Stan...
 
 
...och sedan längs med vattnet tillbaka mot hotellet. 
 
 
Som vanligt skaffade jag nya kompisar. 
 
 
Solen började sakta sjunka ner bakom slottet...
 
 
...och gyllene timmen färgade allt sådär mjukt brandgult. 
 
 
Det var så himla skönt att vara ute och röra på sig, så jag fortsatte min promenad förbi Grand Hotel och ut på Skeppsholmen. 
 
 
Strosade runt på bryggorna och beundrade alla tjusiga husbåtar. Tycker det verkar så härligt att bo på en husbåt. När jag var liten bodde min farbror på just en husbåt i Stockholm och jag tyckte alltid att det lät så grymt häftigt. Precis sådär bohemiskt och free spirited som jag vill ha det.  
 
 
Kolla bara hur mysigt! 
 
 
När klockan närmade sig 21 begav jag mig tillbaka till hotellet. Älskar att ljuset har återvänt och att kvällarna känns så mycket längre!
 
 
När jag kom tillbaka till rummet, så hade någon snäll själ varit inne på rummet och gjort det i ordning för kvällen. Gardinerna hade dragits för, TV-dosan lagts fram vid sängen och tofflorna låg redo. Aldrig varit med om detta innan, men det var en fin touch. 
 
 
Jag avslutade såklart dagen med ett härligt bad (man måste ju passa på!) och kröp sedan ner i prinsessängen bland mjuka kuddar och krispiga lakan. 
 
 
Och sov som en prinsessa också, faktiskt! ;)
 
 
Dagen efter var det konferens hela långa dagen, men det är en helt annan historia.
Tack för den här gången, Stockholm!  
Grand Hotel - Sommar - Stockholm